Almanca'da Evet/Hayır (Ja/Nein) Soruları
Merhaba! Almanca öğrenmeye yeni başladıysan, soru sormanın en kolay yolu "Ja/Nein" sorularıdır. Bu sorulara Türkçe'de olduğu gibi sadece "Evet" veya "Hayır" diyerek cevap verebiliriz.
Gelin, bu soruların nasıl kurulduğunu "Mit Deutsch A1.1" kitabımızdaki örneklerle öğrenelim.
1. Kural: Fiil Başa Gelir!
Normal bir cümlede fiil (yapılan iş) her zaman ikinci sıradadır. Soru sormak istediğimizde ise fiil ile özne (kişi) yer değiştirir. Fiil birinci sıraya zıplar!
Karşılaştıralım:
Düz Cümle (Bilgi verir) | Soru Cümlesi (Evet/Hayır cevabı bekler) |
|---|---|
Du kommst aus Ankara. | Kommst du aus Ankara? |
(Sen Ankara'dan geliyorsun.) | (Sen Ankara'dan mı geliyorsun?) |
Du wohnst in Berlin. | Wohnst du in Berlin? |
(Sen Berlin'de oturuyorsun.) | (Sen Berlin'de mi oturuyorsun?) |
2. Nasıl Cevap Veririz?
Bu soruların cevabı her zaman Ja (Evet) veya Nein (Hayır) ile başlar.
Soru: Kommst du aus İzmir? (İzmir'den mi geliyorsun?)
Olumlu Cevap: Ja, ich komme aus İzmir. (Evet, İzmir'den geliyorum.)
Olumsuz Cevap: Nein, ich komme aus İstanbul. (Hayır, İstanbul'dan geliyorum.)
3. Kitabımızdan Örnek Cümleler (Pekiştirme)
Aşağıdaki örnekler A1.1 seviyesinde en çok karşımıza çıkacak yapılardır:
Soru: Heißt du Ali? (Adın Ali mi?)
Cevap: Ja, ich heiße Ali. / Nein, ich heiße Can.
Soru: Sprichst du Deutsch? (Almanca konuşuyor musun?)
Cevap: Ja, ich spreche Deutsch. / Nein, ich spreche Türkisch.
Soru: Bist du 15 Jahre alt? (15 yaşında mısın?)
Cevap: Ja, ich bin 15. / Nein, ich bin 14.
Unutma! 💡
Soru sorarken fiilin sonundaki eki (çekimi) özneye göre yapmayı unutma! (Örn: du gelince fiil -st takısı alır: Wohnst du...?)
Cümlenin sonuna her zaman soru işareti (?) koymalısın.
Cevap verirken "Ja" veya "Nein" kelimesinden sonra mutlaka virgül kullanmalısın.
